گازرسان_ از عید نوروز، تنها سفره هفت سینش به مرکز امداد گاز می رسد و خبری از تعطیلات، تفریح و مسافرت نیست! تعطیلات برای کارکنان عملیاتی صنعت گاز معنایی ندارد و با توجه به حساسیت فعالیت ها، همواره شیفت های 12 ساعته کاری برقرار است. در شیفت استراحت هم خبری از آزادی مطلق نیست و این کارکنان به نوعی آماده باش و آنکال هستند تا در صورت بروز حادثه، مجدد به محل کار فراخوانده شوند.
لحظه تحویل سال، دور از خانواده و در شرایط خاص عملیاتی هم، خدمات رسانی به مردم تداوم دارد؛ تماس های تلفنی همچنان برقرار است و امدادگران را فرا می خوانند؛ تماس هایی که هرکدام نجات بخش می شوند و از وقوع یک حادثه جلوگیری می کنند.
از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه در مجموع 26 هزار تماس با مرکز امداد شرکت گاز استان کرمانشاه برقرار شده که از این تعداد، 16 هزار مورد به عملیات منجر شده و بقیه تماس ها نیز با راهنمایی سرشیفت حل شده و نیازی به اعزام امدادگر نبوده است.
ریسک در انجام ماموریت های امدادی
بابک بدری، مسئول امداد شرکت گاز استان کرمانشاه می گوید: همه فعالیت های امدادگران گاز دارای ریسک بوده و مخاطرات خاص خود را دارد. زمستان امسال بسیار متفاوت بود و حجم خدمات رسانی در فصل سرد امسال افزایش چشمگیری داشت. افزون بر امداد، پایش دمای ادارات نیز به شرح وظایف کارکنان این مرکز افزوده شد و این موضوع حجم فعالیت های کارکنان را بسیار افزایش داد، اعمال محدودیت های گازرسانی برای باغ ویلاهای خالی از سکنه نیز به برنامه های امسال امدادگران افزوده شد.
به گفته وی، در قالب طرح پایش دمای ادارات و واحدهای تجاری، ابتدا دما را بررسی می کردیم، در صورت عدم رعایت دمای رفاه اخطار صادر می شد؛ روز بعد دما مجدد کنترل می شد که در صورت عدم رعایت دمای رفاه، گاز واحد قطع می شد و در ادامه پس از اخذ تعهد، مجدد مجبور به وصل گاز مشترک بودیم. این فرایند بسیار زمان بر بود و همزمان باید دیگر ماموریت های امدادی انجام می شد.
بدری ادامه می دهد: علاوه بر امداد، پیوسته از شیرهای گاز بازدید به عمل می آید و پس از بررسی، گزارش آن به واحد تعمیرات ارسال می شود. بازدید از ایستگاه های تقلیل فشار در طول شبانه روز، وصول مطالبات، قطع و وصل گاز نیز، بخش دیگری از برنامه های کاری امدادگران است. افزون بر موارد یاد شده، پس از اجرای عملیات نشت یابی از سوی بازرسی فنی، رفع نشتی علمک ها نیز از سوی امداد انجام می شود.
حضور سریع در محل ماموریت
مسئول امداد شرکت گاز استان کرمانشاه یادآور می شود: در روزهای گرم سال نیز فعالیت های امدادگران گاز تداوم دارد و با توجه به افزایش فعالیت دیگر دستگاه های خدمات رسان به ویژه حفاری و برخورد با شبکه و انشعاب گاز، تعداد ماموریت های امداد افزایش می یابد. وی با اشاره به زمان اعزام و حضور امدادگر در محل حادثه می گوید: استانداردها و دستورالعمل های تعریف شده ای در حوزه کاهش زمان خدمات رسانی و اعزام امدادگر برای بررسی و برطرف کردن حوادث وجود دارد. بر این اساس، در صورت ماموریت خیلی فوری و اضطراری، امدادگران حدود 8 دقیقه پس از اعلام، در محل حادثه حاضر می شوند. بدری ادامه می دهد: با توجه به تعداد مشترکان، کرمانشاه 3 منطقه گازرسانی دارد که هر منطقه 2 سیار و 4 سرشیفت در مرکز امداد دارد. علاوه بر این نفرات، امدادرسانی در روستاها نیز از سوی گازبان ها انجام می شود. از سوی دیگر، زیرساخت های متمرکز شدن خدمات رسانی آماده شده، امدادگران نواحی ثبت و کد آنها تعریف شده و نیمه نخست سال آینده، سامانه 194 به صورت متمرکز، همه استان را پوشش می دهد.
مسئول امداد شرکت گاز استان کرمانشاه تاکید می کند: نرم افزار و سامانه مورد استفاده در امداد از سوی همکاران این شرکت برنامه نویسی و بومی سازی شده است. برنامه ریزی برای به کارگیری این سامانه از سال 96 کلید خورد و سال 98 به صورت رسمی استفاده از آن آغاز شد. به گفته وی، همه امدادگرها و راننده های مناطق سه گانه مرکز استان کرمانشاه دارای گواهینامه موتور هم هستند. به دستور مدیرعامل و پیگیری واحد ترابری، 3 دستگاه موتورسیکلت مجهز برای برقراری امداد موتوری خریداری شده تا در صورت بروز شرایط خاص بتوان زمان امدادرسانی را کاهش داد. همچنین شرکت گاز استان کرمانشاه اقدام به تشکیل گروه واکنش سریع امداد کرده است. این گروه شامل 12 نفر از بهترین امدادگران این شرکت است. بدری یادآور می شود: امداد کرمانشاه معین منطقه 13 تهران است. بر این اساس امدادگران گروه واکنش سریع، آموزش ها و دوره های خاص خود را دیده اند و با تلاش اچ اس ای و پدافند غیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه، تجهیزات لازم نیز برای هرگونه عملیات تهیه شده است. از سوی دیگر، همه کارکنان امداد پس از سپری کردن دوره و شرکت در آزمون، گواهینامه صلاحیت حرفه ای دریافت کرده اند و هر ساله تست آمادگی جسمانی (ایفرد) از کارکنان گرفته می شود.
عملکرد امداد زیر ذره بین بازرسی
وی با بیان اینکه مدیرکل بازرسی استانداری به صورت نامحسوس از مرکز امداد بازدید کرده است، می گوید: در تماس با مرکز امداد، گزارش یک حادثه از سوی وی اطلاع داده شد تا زمان اعزام و نحوه برخورد اپراتور مرکز پیام و امدادگر را بررسی کند. همچنین پس از حضور در مرکز، در تماس با مشترکانی که از خدمات شرکت گاز بهره برده بودند، میزان رضایت آنها را بررسی کرد که خوشبختانه همگی امتیاز بالایی به عملکرد کارکنان گاز دادند. با توجه به عملکرد بسیار خوب این مجموعه و بررسی های میدانی، مدیرکل بازرسی استانداری، چند روز بعد با اهدای لوح تقدیر از کارکنان قدردانی کرد. مسئول امداد شرکت گاز استان کرمانشاه تاکید می کند: خوشبختانه شرکت گاز در میان شرکت های خدمات رسان استانی همواره بالاترین امتیاز را کسب کرده است. بدری درباره کار در تعطیلات نوروز هم می گوید: از آنجا که حوادث قابل پیش بینی نیست، امدادرسانی را هم باید در لحظه دید.در تعطیلاتی مثل نوروز همین وضعیت برقرار است و باید آماده باشیم تا در صورت بروز مشکل در محل حاضر شویم که مشکل پیش آمده را رفع کنیم. وی ادامه می دهد: به طور حتم در زمان هایی مثل نوروز، این آمادگی ها باید بیشتر باشد تا شرایط ایمن تری برای مشترکان گاز رقم بخورد. بنابراین، وقتی مشغله کاری با این درجه حساسیت بالا باشد، کمتر می توان حتی در تعطیلاتی مثل نوروز در کنار خانواده بود.
14 تحویل سال در محل کار
سعید صحرایی، مسئول شیفت امداد گاز کرمانشاه می گوید: حدود 20 سال سابقه کار دارم و از ابتدا در امداد بودم. در طول 20 سال فعالیت در امداد، 14 سال در زمان تحویل سال در شیفت و محل کار حاضر بوده ام. به گفته وی، شیفت های نوروزی از 29 اسفند آغاز می شود. سال تحویل 1401 شیفت بودم و تا چهارم فروردین در محل کار حضور داشتم. نوروز 1402 هم تا سوم فروردین استراحت هستم و پس از آن شیفتم شروع می شود. 12 و 13 فروردین هم شیفت هستم. با توجه به شرایط زمان سال تحویل و نبود عملیات اضطراری و حادثه، در محل کار دور سفره هفت سین گردهم می آییم.
عید نوروز خبری از مسافرت نیست
مسئول شیفت امداد گاز کرمانشاه ادامه می دهد: در طول 20 سال حضور در مرکز امداد و با توجه به آنکال بودن در زمان استراحت، امکان مسافرت رفتن نداشتم. دید و بازدیدهای عید هم معمولا بدون من انجام می شود و اقوام با توجه به شرایط کاری ام به این وضعیت عادت کرده اند. وی با اشاره به خاطرات خوب نوروز می گوید: سال پیش زمان سال تحویل پای سفره هفت سین بودیم که یکی از مدیران شرکت هم به مرکز امداد آمد و ساعتی را باهم سپری کردیم که برایمان مایه دلگرمی بود.
صحرایی با بیان اینکه حادثه هیچگاه خبر نمی کند، ادامه می دهد: چند سال پیش دقیقا در زمان سال تحویل یک خودرو با علمک برخورد کرد که با توجه به نشت گاز امدادگر اعزام و گاز مشترک وصل شد. با توجه به این حادثه امکان برگزاری مراسم خاص لحظه سال تحویل فراهم نشد.
کارمان خدمات رسانی به مردم است
به گفته وی، فعالیت به صورت شیفت عشق و علاقه خاص خود را می طلبد. بسیاری از همکاران برای کار به صورت شیفت وارد امداد شدند؛ با این حال پس از مدتی و مشاهده شرایط خاص و سختی کار درخواست جابه جایی دادند. کار کردن به صورت شیفت شرایط ویژه ای دارد و در بسیاری از مواقع ضروری که خانواده به ما نیاز دارد، امکان حضور در منزل را نداریم. بسیاری از روزها، شب ها و تعطیلات که همکاران برای تفریح و مسافرت برنامه ریزی می کنند، باید در محل کار خود حاضر شویم. به هر حال کارمان خدمات رسانی به مردم است.وی تاکید می کند: فعالیت به صورت شیفت شرایط خاص خود را دارد و تا جایگزین معرفی نکنیم، امکان مرخصی گرفتن وجود ندارد. در صورت وجود شرایط خاص و ضروری ابتدا باید نفر جایگزین پیدا کنیم و تنها در این صورت است که امکان خروج از محل کار را داریم. شب ها تا صبح بیداریم و صبح زمانی که به منزل می رویم، باید استراحت کنیم و این موضوع روال عادی زندگی را برهم می زد.
به هم خوردن جشن سالروز ازدواج
مهدی ابراهیم پور، 21 سال سابقه کار دارد و از مجموع این دوران، 16 سال در امور مشترکین بوده و از 5 سال پیش هم سرشیفت امداد است. وی که با توجه به شرایط فیزیکی و ناراحتی قلبی، امدادگر نبوده و همواره سرشیفت بوده است، می گوید: دو هفته روز کار و دو هفته عصر کار هستم ولی در شرایط خاص و روزهای تعطیل هم با صلاحدید مسئول امداد در محل کار حاضر می شویم. سرشیفت امداد شرکت گاز استان کرمانشاه یادآور می شود: سال 84 ازدواج کردم؛ اولین سالروز ازدواجم به دلیل شرایط خاصی که پیش ، مجبور شدم به محل کار بیایم و در امداد حضور یافتم. همه برنامه هایمان برای جشن سالروز ازدواج به هم ریخت و روزی که قرار بود به خاطره ای شیرین بدل شود، به دلیل شرایط عملیاتی و کاری تلخ شد. اصولا نمی توانیم برای مراسم ها، مسافرت و دورهمی های خانوادگی برنامه ریزی کنیم. 5 روز ابتدای عید نوروز استراحت هستم و پس از آن باید در محل کار حضور یابیم.
روند کاری مرکز امداد گاز
ابراهیم پور در توضیح روند کاری مرکز امداد می گوید: پس از تماس با مرکز امداد، درخواست مشترک در سامانه ثبت و به صورت اتوماتیک روی تبلت سیار (امدادگر) نمایش داده می شود و براساس تقسیمات جغرافیایی تعریف شده، سیار به محل اعزام و مشکل مشترک را بررسی و رفع می کند. زمان اعلام، اعزام و پایان کار به صورت آنلاین در سامانه قابل رصد و پیگیری است. به گفته سرشیفت امداد شرکت گاز استان کرمانشاه، امسال زمستان خوبی نداشتیم. وسایل گرمایشی بسیاری از خانه ها به ویژه در روستاها قدیمی است و مردم قدرت خرید تجهیزات جدید را ندارند که همین موضوع باعث شده ناخواسته افزایش مصرف داشته باشند. با وجود شرایط خاص زمستان امسال خوشبختانه در بخش خانگی قطع گاز نداشتیم.
تجربه اولین شیفت نوروزی
رامین رضایی، 17 سال سابقه کار دارد و اولین سالی است که به عنوان کمک سرشیفت کار خود را آغاز کرده است. وی که پیش از این در واحدهای تعمیرات و انشعابات حضور داشته است، می گوید: طی مدتی که در مرکز امداد بودم، با سختی ها و شرایط کار این مرکز آشنا شدم. این کار را انتخاب کردیم و تبعا مسائل و مصائب آن را هم پذیرفته ایم. اولین سالی است که عید نوروز شیفت هستم. تا سوم فروردین استراحت هستم و پس از آن در محل کارم حاضر می شوم؛ 12 و 13 فروردین هم شیفت هستم. رضایی با بیان اینکه برای خدمات رسانی به مردم خوشحالیم، تاکید می کند: وضعیت خاص کاری شیفت برای خانواده هایمان پذیرفته شده و با وجود چالش ها تلاش می کنند خود را با این شرایط وفق دهند.
کمک سرشیفت مرکز امداد شرکت گاز استان کرمانشاه یادآور می شود: علاوه بر شرح وظایفی که همکاران ارائه کردند، در شیفت شب همه مصارف و فشار گاز سطح استان را دریافت و در برنامه های تعریف شده تغذیه می کنیم. این فرایند در همه فصل ها انجام می شود و در فصل زمستان هر 3 تا 6 ساعت یک بار این اطلاعات کنترل و تغذیه می شود.
افزایش تعداد تماس با سامانه 194
رضایی می گوید: تعداد تماس های دریافتی امسال بسیار بالا بود. 194 به نوعی تلفن مرجع گاز است و مشترکان همه مشکلات خود را از طریق این سامانه رفع می کنند. مشترکان هر سوالی داشته باشند، حتی در حوزه امور مشترکین، تعمیرات و انشعابات با 194 تماس می گیرند و تمام تلاشمان را به کار می گیریم که به پرسش های آنان پاسخ دهیم. سرشیفت مرکز امداد شرکت گاز استان کرمانشاه با بیان اینکه امداد به نوعی مظلوم واقع شده است، می گوید: کرمانشاه کلانشهر است و تعداد تماس ها و اعزام امدادگر برای عملیات ها بالاست.
افزایش حجم کار و بازگشت مجدد پس از پایان شیفت
کیوان چنگی، 13 سال سابقه کار دارد و از ابتدای آغاز به کار خود در امداد بوده است. وی که مدتی راننده امداد بوده و هم اکنون هم به عنوان کمک امدادگر مشغول به کار است، می گوید: استرس کار بسیار بالاست. برای اینکه وجدانمان راضی شود، کار مشترکان را به بهترین شکل انجام می دهیم.
چنگی با بیان اینکه زمستان امسال تماس هایمان بیشتر بود، یادآور می شود: با کاهش دمای هوا شاهد افت فشار گاز در برخی مناطق بودیم و برای رفع مشکل مردم به محل های گزارش شده اعزام می شدیم. با توجه به توسعه زیرساخت های ارتباطی و تکمیل پل، یک خط لوله گاز را جابه جا کردیم که منجر به قطع موقت و از پیش اعلام شده تعدادی از مشترکان شد با این حال برای وصل مجدد گاز این واحدها اعزام شدیم. در برخی روزها حجم بالای کار تا جایی بود که امکان استراحت و صرف غذا هم نداشتیم و با توجه به سردی هوا و نیاز مردم، وصل مجدد گاز را در اولویت قرار دادیم. کمک امدادگر شرکت گاز استان کرمانشاه ادامه می دهد: هر روز با تمام انرژی کارمان را آغاز می کنیم. همه اقدام های یک امدادگر مهم است، حتی رانندگی و به موقع رسیدن به سر صحنه حادثه. وی می گوید: علاوه بر ماموریت های سازمانی، با توجه به شرایط امسال، بازدید و سرکشی از ایستگاه ها با حساسیت ویژه ای همراه بود و روزانه 3 بار همه ایستگاه ها بازبینی شدند. بازدید شیرهای نفررو نیز بسیار دقیق انجام شد. سرقت رگولاتور نیز باعث افزایش حجم کارهایمان شد. در کنار این فعالیت ها، همکاری در قطع و وصل مشترکان نیز از سوی امدادگران انجام شد. به گفته چنگی، زمستان امسال به طور کامل آماده باش بودیم. برخی روزها بعد از پایان شیفت به دلیل افزایش حجم کار مجدد به محل کار فراخوانده شدیم و در امداد به همکاران کمک کردیم.
استرس بالا و وقوع حادثه برای امدادگران
یوسف بساطی، امدادگر شرکت گاز استان کرمانشاه می گوید: خدمات رسانی به درخواست های نشتی و حادثه در اولویت کاری ما قرار دارد و در کمترین زمان به محل اعزام می شویم. با جان و دل به مشترکان خدمات رسانی می کنیم تا از عملکرد ما راضی باشند. وی با بیان اینکه امداد با چالش های بسیار زیادی همراه است، یادآور می شود: مدتی پیش با توجه به استفاده غیرمجاز یکی از واحدهای خارج از شهر از گاز به محل اعزام شدم. چند بار تذکر دادیم و با توجه به توجه نکردن این واحد، به قطع گاز اقدام کردیم. مشترک رگولاتور نداشت و از شیر قفل شونده مستقیم با شیلنگ انشعاب غیرمجاز گرفته بود و گاز سرقت می کرد. زمانی که برای قطع گاز اقدام کردیم، طی حادثه، یک بند از انگشتم قطع شد.
تصادف و حمله سگ به امدادگران
بساطی گفت: اظهار لطف مشترکان و رضایتمندی آنان از عملکردمان باعث خشنودی ما می شود؛ تصادف با ماشین، حمله سگ ها و حادثه حین انجام کار تنها بخشی از چالش های کارکنان امداد شرکت گاز است. امدادگر شرکت گاز استان کرمانشاه تاکید می کند: در زمان اعزام به حوادث به ویژه آتش سوزی و انفجار، استرس های کاری افزایش می یابد و باید همه دستورالعمل ها را به طور دقیق اجرایی کنیم. گاهی مصرف ناایمن گاز منجر به فوت و مجروح شدن تعدادی از مشترکان شده است. در مواقع حادثه آتش سوزی و انفجار، شیر شبکه حادثه دیده را قطع و منطقه را ایمن سازی می کنیم. در صورت نیاز، واحد تعمیرات نیز وارد عمل شده و نسبت به رفع عیب احتمالی اقدام می شود. بساطی می گوید: در برخی موارد ما زودتر از آتش نشانی به صحنه آتش سوزی رسیده ایم. خدمات رسانی شرکت گاز با دیگر ارگان های خدمات رسان قابل مقایسه نیست. مردم از خدمات رسانی دیگر ارگان ها شکایت می کنند که با وجود گذشت 2 روز هنوز مراجعه نکرده اند؛ با این حال شرکت گاز در کمتر از 10 دقیقه امدادگر خود را به محل اعزام می کند.