گازرسان_ توسعه متوازن، رعایت موازین و استانداردهای فنی، قانونمند بودن فرایند انجام فعالیت ها و رعایت و حفظ الزام های ایمنی و اچ اس ای، محورهایی است که مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی بر آن تاکید دارد و در عین حال معتقد است، هرچند فعالیت های انسان یا سازمان ها بدون نقص نیست؛ اما برای دستیابی به مسیر تعالی و بهبود مستمر، باید تلاشی مضاعف کرد.
وی تلویحا اشاره ای نیز به مقوله بهینه سازی مصرف انرژی دارد که مورد غفلت واقع شده و باید برای آن چاره ای اندیشید. مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی که شرکت تحت مدیریتش در بسیاری از شاخص ها، دارنده عنوان برترین ها هم در سطح وزارت نفت و هم کشوری است، کسب رتبه های برتر را مرهون تلاش کارکنانی می داند که برای عبور از بحران فصل سرما و رفع دغدغه های هموطنان همت گمارده اند.
او درباره روند فعالیت ها همزمان با شیوع کرونا و همچنین تسهیل و تسریع در امر ذخیره سازی سوخت و بهره برداری از پروژه های گازرسانی توضیحاتی ارائه می کند؛ از دغدغه مندی خود در خصوص استفاده غیرمجاز از گاز برای تولید برق مورد نیاز مراکز استخراج رمز ارزها تا ارائه گزارشی مبسوط از گازرسانی به 2 هزار و 500 روستای استان خراسان رضوی. در ادامه گفت وگوی تفصیلی «مشعل» با حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی را می خوانید.
ابتدا به پیش نیازهایی که برای عبور از زمستان امسال از سوی مدیریت شرکت گاز استان خراسان رضوی ارائه شد، اشاره کنید.
تامین سوخت زمستانی، از مهم ترین دغدغه های مجموعه وزارت نفت و دولت است که این مسأله برای استان خراسان رضوی، به دلیل دوری از منابع تولید، چه در بخش گاز و چه در حوزه فراورده های نفتی، اهمیتی دوچندان دارد. به همین دلیل جدا از اقدامات زیرساختی و پروژه ای که از سنوات گذشته در استان در حال اجرا بوده، کار اصلی مدیریت گازرسانی استان، یعنی تسهیل و تسریع در امر ذخیره سازی سوخت و همچنین بهره برداری از پروژه های گازرسانی به صورت موازی و هماهنگ، از شهریور امسال آغاز شد.
تدابیری که مشخصا از سوی وزیر نفت تعریف شده بود و حتی در روز دریافت رای اعتماد از مجلس هم بسیار بر اجرای آن تاکید داشتند، در دستور کار قرار گرفت. در این زمینه، راه حل هایی ارائه و متعاقب آن بخشنامه هایی از سوی وزیر نفت ابلاغ شد که تماما و بدون لحظهای فوت وقت، در استان به اجرا درآمد. تامین بموقع قطعات یدکی، تعمیرات اساسی ایستگاه ها و همچنین تعریف زیرساخت هایی که به فوریت باید انجام می شد، همگی از جمله وظایف اصلی شرکت گاز استان خراسان رضوی بود که تا قبل از شروع فصل سرما اجرایی شد.
جدا از زحماتی که انصافا همکاران پرتلاش بنده در حوزه های دوردست اعم از بخش گازبانی، تعمیرات، واحدهای بهره برداری و دیگر حوزه های مهندسی، ستادی و پشتیبانی با جان ودل پیگیری می کنند، برای مدیریت تامین انرژی مورد نیاز استان، همکاری و همراهی دیگر دستگاه های ذیربط الزامی است. به این منظور تشکیل جلسات منظم با دستگاه های متولی حوزه گاز اعم از بالادست و مراکز تولید، پالایش، انتقال و توزیع و نیز دیگر متولیان انرژی اعم از سه منطقه پخش فراورده های نفتی که در استان مستقر هستند و نیز متولیان حوزه برق، از آن دست اقدام های برجسته ای بود که به صورت منظم و مستمر برگزار می شد و ما نیز از طریق برگزاری نشست های هفتگی و با تعامل و مشارکت عزیزان در دیگر حوزه ها، توانستیم تا به اینجای کار فعالیت ها را به نحو شایسته ای مدیریت کنیم. ناگفته نماند که به اذعان معاون توسعه منابع انسانی وزارت نفت، استان خراسان رضوی در موضوع هماهنگی های بین واحدی وزارت نفت و دیگر دستگاه های مسؤول، یک الگو و نمونه برای کشور به شمار می رود که ما این گفته های معاون منابع انسانی وزارت نفت را به فال نیک می گیریم و سعی خواهیم کرد در ادامه مسیر پرتلاش تر از گذشته بتوانیم از فرصت های موجود نهایت بهره لازم را ببریم. جا دارد در اینجا یک بار دیگر از تمامی همکاران و دوستان زحمتکش و پرتلاشم نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشم؛ چراکه بی شک زحمات این عزیزان بوده که هم اکنون سازمان به عنوان یک نمونه و الگو مطرح می شود.
اشاره داشتید به اینکه مدیریت تامین انرژی پایدار استان به شرکت گاز واگذار شد. در ارتباط با جزئیات این روند توضیح دهید؟
باید از نقش پررنگ استاندار خراسان رضوی برای به ثمر رسیدن این اتفاقات گفت. وی قبلا و در زمان عهده داری فرماندهی سپاه امام رضا(ع) استان، در کسوت رئیس کلینیک بخش صنعت استان نیز فعالیت داشتند که تسلط ایشان بر مشکلات، توانست تا حد زیادی برای رفع چالش ها و دغدغه ها مثمرثمر باشد. در نخستین روزهای کاری استاندار، جلسه ای با حضور جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی که به نوعی در امر سوخت رسانی زمستانی و انرژی استان نقش داشتند، تشکیل شد. در این جلسه مقرر شد، ستاد انرژی استان و کمیته نفت و گاز در ذیل این ستاد، تشکیل و تمامی فرایندهای کاری از طریق این کمیته رفع و رجوع شود. استاندار تاکید داشتند که وقتی دستگاهی در یک مقطعی از زمان، با حجم انبوهی از فعالیت ها روبروست و این اقدام ها هم در جای خود حساس و مهم است، باید دیگر ارگان های مرتبط هم پای کار بیایند تا با کمترین دغدغه، مسائل حل وفصل شود. مسؤولیت برگزاری نشست ها و هماهنگی های بین واحدی و بین دستگاهی به این کمیته محول و دبیری آن هم به عهده شرکت گاز استان قرار داده شده است. تاکید دیگر استاندار بر این اساس بود که تمامی موضوع های مرتبط با نفت و گاز و سوخت استان، الزاما و صرفا از طریق این کمیته پیگیری تا از موازی کاری ها جلوگیری شود که این امر، سرعت بخشی و تسهیل در روند فعالیت ها را به همراه داشته است.
بر این اساس، پروژه های مرتبط با بخش نفت و گاز در استان، به سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم و برای هر کدام شناسنامه و برنامه زمان بندی تعریف شد. طبیعتا برای اجرای این پروژه ها لازم بود که با برخی دستگاه های ملی از جمله وزارت دفاع، منابع طبیعی و دیگر ارگان ها هماهنگی هایی انجام شود. بنابراین نشست ها را به صورت هفتگی برگزار کردیم و موضوع های نفت و گاز اعم از تامین سوخت زمستانی و پروژه های اجرایی در بخش بالادست و پایین دست، از طریق این کمیته رفع و رجوع می شود.
بهینه سازی مصرف انرژی از اهم مولفه های مدیریت تامین سوخت زمستانی است. گاز استان خراسان رضوی اقدامات شاخصی در این عرصه داشته است. لطفا برنامه ها و اولویت های بهینه سازی این شرکت را عنوان کنید؟
اعتقاد بنده که البته بسیاری از کارشناسان انرژی هم بر این مسأله اذعان دارند، این است که موضوع بهینه سازی یکی از اولویت های فراموش شده در کشور ماست، بویژه در امر انرژی. تمرکز شرکت ها بیشتر بر توسعه بوده تا بهینه سازی. توسعه هم در جای خود مسأله مهمی است؛ اما باید این را هم در نظر داشت که توسعه بی رویه، فی نفسه نمی تواند اثربخشی لازم را به همراه داشته باشد. باید به فکر زیرساخت ها هم بود که یکی از مهم ترین الزام های زیرساختی، موضوع بهینه سازی مصرف انرژی است. درست است که ایران از نظر ذخایر نفت و گاز بالاترین در دنیاست؛ اما این منابع عظیم انرژی محدود بوده و قطعا نمی تواند در بلندمدت، پاسخگوی نیاز ما با این روند فزاینده مصرف باشد. واقعیت امر این است که مصرف داخلی در حوزه انرژی بی رویه است و عدد و ارقام موجود، این موضوع را براحتی اثبات می کند.
شرکت گاز استان به عنوان قطب پژوهشی حوزه بهینه سازی انرژی تعیین شده و انصافا اقدام های خوبی هم از گذشته تاکنون انجام داده است. مرور بخشی از این دستاوردها خالی از لطف نیست. بررسی و ارزیابی افزایش بازدهی تجهیزات گازسوز، نخستین موضوع پژوهشی بود که شرکت گاز استان خراسان رضوی به آن ورود پیدا کرد و نقاط ضعف و قوت آن را مورد واکاوی قرار داد. اینکه تجهیزات گازسوز هم اکنون دارای چه رده انرژی است، چه میزان گاز مصرف می کند و قرار است آن را به چه عددی برسانیم، از جمله محورهای مورد بررسی بود. ارزیابی های حاصله، منتج به این شد که زیرساخت های لازم در این زمینه وجود ندارد و مراکزی هم نداریم که مشخص کند برچسب انرژی تجهیزات گازسوز مانند رادیاتورها یا مشعل ها در چه رده ای جای دارد.
به این منظور، طرحی را در قالب پروژه پژوهشی با همکاری اداره کل استاندارد استان تعریف و آزمایشگاهی را هم با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد تومان تجهیز کردیم. آزمایشگاه هم اکنون در شرف بهره برداری است که امیدوارم بتوانیم با امکانات این آزمایشگاه برچسب انرژی را برای تجهیزات گازسوز نصب کنیم. نکته حائز اهمیت آن است که یک حرکت علمی، هدفمند و با ضابطه در حال شکل گیری است که بر اساس آن، کاهش قابل اثبات یا مصرف بهینه اتفاق می افتد و گامی جدی در مسیر بهینه سازی مصرف انرژی است؛ هرچند این مسأله تاکنون مورد غفلت بوده؛ اما امیدواریم که با راه اندازی آزمایشگاه بتوانیم هر چه سریع تر برای تحقق اهداف مصرف بهینه در سطح استان، گام هایی جدی برداریم.
باید به صورت جدی و با یک برنامه ریزی هدفمند، نسبت به کاهش قابل اندازه گیری مصرف انرژی در کشور گام برداشت و این موضوع فرابخشی است و عزمی ملی را می طلبد، ضمن اینکه در کنار اقدامات شرکت گاز استان، افزایش بازدهی سرشعله های اجاق گازها، آبگرمکن های گازی، بخاری ها و… منتج به نتایج مطلوب و مثبتی شده که ضوابط تدوین استانداردها یا اصلاح فرایندها در اختیار اداره کل استاندارد قرار داده خواهد شد تا مبنا و ملاک عمل شود.
در کنار بحث بهینه سازی، علل و میزان هدررفت گاز در مصارف شهری هم یکی دیگر از موضوع های مهمی محسوب می شود که در حال بررسی و ارزیابی است. همانطور که می دانید، میزان و نحوه انتشار متان و کربن ناشی از آن به لحاظ مسائل زیست محیطی مهم و ضروری است. تصمیمات خوبی در این حوزه اتخاذ شده و در این زمینه شرکت گاز استان خراسان رضوی، مامور به انجام طرح پژوهشی برای بررسی و بازنگری ضرایب انتشار گاز متان و مدیریت کربن است که قرارداد آن هم در ماه اخیر به امضا رسید. در این طرح پژوهشی، قرار است به صورت پایلوت از دروازه ورودی شهر تا در ورودی مشترکان، میزان و ضرایب انتشار متان و مباحث مرتبط با مدیریت کربن بررسی و ارزیابی شود. بعدها این ارزیابی ها به صورت پروژه ای ملی در اختیار دیگر شرکت های گاز استانی قرار خواهد گرفت، ضمن اینکه در حال حاضر نحوه محاسبه بر اساس تجربیات همکاران ما در گاز خراسان رضوی در حال انجام و پیگیری است.
سوالی که در این زمینه مطرح است و همواره در بسیاری از محافل رسانه ای از آن صحبت به میان آمده، این است که چرا موضوع بهینه سازی تا این حد مورد غفلت واقع شده؟ اگر بخواهم در این زمینه نمونه ای را عنوان کنم، بحث راندمان موتورخانه و بخاری هاست که گرمایش اغلب خانواده ها از این تجهیز تامین می شود و مدیریت پژوهش هم در این زمینه کارهایی را انجام داده؛ اما نتایج آن تنها به 4 یا 5 شرکت تسری پیدا کرد که البته در این عرصه شرکت گاز استان خراسان رضوی پیشگام بود.
بله کاملا درست است. طرح بهینه سازی موتورخانه های مسکونی به حدود 8 سال پیش بازمی گردد؛ البته اجرای بهینه سازی موتورخانه ها دو سالی است که به شرکت ملی گاز سپرده شده است.
از زمانی که این موضوع به شرکت ملی گاز واگذار شد، تحرکات فوق العاده ای شکل گرفت که اگر این مسأله به بحث بخاری های گازسوز و دیگر محورهای بهینه سازی گاز تعمیم داده شود، می توان شاهد اتفاق های قابل توجهی در این عرصه بود و باید از پتانسیل گازهای استانی و شرکت ملی گاز ایران هم به عنوان شرکت تخصصی بهره برد. مشهد، قطب تولید بخاری های گازسوز است و می توان با انجام یکسری تعاملات و همکاری ها و همچنین انتقال متولی سازمان بهینه سازی از زیرمجموعه شرکت ملی نفت به شرکت ملی گاز ایران، از ظرفیت های موجود نهایت استفاده را برد. همچنین در شرکت های گاز استانی، واحدی به نام بهینه سازی مصرف گاز وجود دارد که می تواند در پیشبرد اهداف بهینه سازی مصرف انرژی وزارت نفت در سطح کشور راهگشا باشد.
آماری از میزان بهینه سازی موتورخانه ها در سطح استان دارید؟
در سطح استان بالغ بر 2 هزار موتورخانه را با اعتباری معادل 6 میلیارد تومان در مدت 18 ماه بهینه سازی کردیم، در حالی که قبل از آن شاید فقط بهینه سازی موتورخانه های شرکت گاز را به عنوان یک مسؤولیت اجتماعی در نظر داشتیم، ضمن آنکه 400 هزار مترمکعب در سال هم صرفه جویی گاز انجام شد و طبق بررسی های انجام شده، در کمتر از سه سال هزینه آن به سازمان بازگردانده خواهد شد؛ البته در مورد بخاری ها جای کار بسیاری وجود دارد که می توان انجام داد و به نتیجه درخور توجهی دست پیدا کرد.
نظارت بر مصرف گاز ادارات دولتی از آن دست مواردی به شمار می آید که دولت بسیار بر آن تاکید داشته است. لطفا گزارشی از تخلفات انجام شده را ارائه کنید و اینکه آیا گاز اداره ای قطع شده است یا خیر؟
بدون اقرار می گویم که ما در حوزه کشف برخی از فعالیت های غیرقانونی، اعم از مصارف و انشعابات غیرمجاز در سطح استان، با هماهنگی و همکاری دیگر دستگاه ها توانسته ایم بسیار تاثیرگذار باشیم؛ البته در سال های گذشته پیشنهاداتی برای جلوگیری از اقدام های غیرقانونی از سوی شرکت گاز استانی مطرح شده که در هنگام ورود به قضیه،گاه با مقاومت هایی مواجه شده ایم و حتی از برخی انتقادات رسانه ای هم در امان نبوده ایم؛ اما با تلاش مضاعف، دیدگاه ها و رویکردها را به سمت وسوی مثبتی سوق دادیم. طرح هایی به صورت جامع دیده و مورد تایید واقع شده است. نشست هایی به صورت ماهانه و با حضور نمایندگان حوزه های قضایی و استانداری برگزار و طرح های پیشنهادی پایش و ضمانت های اجرایی پیرامون آن دیده شد. از این رو این نشست های ماهانه باعث شده که اقدام های خوبی در زمینه کشف فعالیت های غیرمجاز در سطح استان انجام شود.
همچنین استفاده از گاز برای تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها به یک مشکل نگران کننده تبدیل شده و اگر بدرستی مدیریت نشود، قطعا در آینده اتفاقات ناگواری را رقم خواهد زد. هفته نامه «مشعل» رسانه ای داخلی است و به نظر می رسد طرح این موضوع، بتواند در رفع این معضل کارساز واقع شود. برخی تحرکات افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، از یک سو و استفاده مستقیم از گاز برای تولید برق رمز ارزها از سوی دیگر می تواند مشکلاتی در پی داشته باشد. به همین منظور کارگروهی تشکیل شد و متعاقب آن تیم بازرسی در نظر گرفتیم تا مصارف به صورت لحظه ای رصد شود. تا به امروز سه مورد در سطح استان شناسایی و کشف شده است. در کنار این موضوع بازدید از ادارات دولتی مطرح است که باز با تاکید شرکت ملی گاز و حمایت استانداری، بخشنامه ها و دستورعمل های معاون اول ریاست جمهوری به طور دقیق اجرایی شد، به نحوی که بالغ بر 41 هزار و 60 مورد بازرسی تا به امروز در سطح ادارات انجام شده است. از این تعداد 946 مورد اخطار و 25 مورد هم قطع گاز داشتیم. خوشبختانه در زمینه پیشگیری از تخلفات و جرایم چه اداری و چه غیراداری، حمایت و پشتیبانی از شرکت گاز دلگرمی برایمان ایجاد کرده تا روال کارها بسرعت و با دقت مضاعفی پیگیری شود.
گاز استان خراسان رضوی در برخی پارامترها و مولفه ها مانند سلامت اداری و پاسخگویی به مشترکان، جزء برترین ها یا به نوعی می توان گفت جزو شاگرد اولی هاست. چطور این اتفاق رقم خورده است؟
واقعیت این است که ما هم در کنار دیگر همکاران شرکت های گاز استانی انجام وظیفه می کنیم. منتی نیست و از این بابت هم خدا را شاکریم که بتوانیم گامی هرچند کوچک در رفع دغدغه های مردم عزیز کشور و استان برداریم. یکی از الزام های شرکت در فرایندهای تعالی و بهبود، شاید وجود نهادی با عنوان مدیریت تعالی سازمان باشد. بنده در سال 99 که به صورت رسمی کارم را در شرکت گاز استان خراسان رضوی شروع کردم، به اتفاق دیگر همکاران به اصطلاح مثلث کاری را که شامل رعایت موازین اصولی و فنی، ایمنی و اچ اس ای و قانونی بود، تعریف کردیم و قرار شد تمامی فعالیت ها و اقدام ها در چارچوب این مثلث تبیین شود.
نخستین ضلع این مثلث کاری، رعایت موازین اصولی و فنی است. ما در شرکت گاز استان خراسان رضوی معتقدیم، هیچ کاری آنقدر مهم و حیاتی نیست که به صورت غیراصولی و غیرفنی انجام شود. متولی پایش این امر هم بازرسی فنی، تعیین و مقرر شد در نشست های کنترل پروژه در ابتدای جلسه، بازرسی فنی گزارشی از میزان رعایت الزامات و استانداردهای فنی در پروژه ها را ارائه کند. به این منظور وضع پروژه ها ارزیابی و پایش می شود.
ضلع دوم مثلث کاری تعریف شده، الزام های ایمنی و اچ اس ای است که یکی دیگر از مولفه ها و شاخص های بسیار مهم تلقی می شود. یعنی ما اگر فعالیتی را بدون رعایت موازین ایمنی و اچ اس ای انجام دهیم، تنها به این دلیل که پروژه زودتر از موعد مقرر به بهره برداری برسد، باید گفت که این دلیل، اصلا توجیه پذیر نخواهد بود و همه تلاشمان بر آن است که طرح و پروژه ها با رعایت تمامی دستورعمل های ایمنی اجرایی و عملیاتی شود که خدا را شکر در این زمینه هم تاکنون موفق عمل کرده ایم. متولی اصلی این مسأله، رئیس اچ اس ای شرکت گاز استان خراسان رضوی است که مرتبا در حال ارائه گزارش از وضع ایمنی پروژه هاست و از این بابت نگرانی نداریم. درس آموخته ها و تجربه های دیگر پروژه ها هم در این مسیر تعالی برایمان کارگشا بوده است. در پروژه هایی که الزام های ایمنی در آن رعایت نشود، واحد اچ اس ای و ایمنی اختیار تام دارد جریمه نقدی اعمال کند و حتی اختیار متوقف کردن پروژه را هم دارد.
ضلع سوم این مثلث که مهم ترین آن محسوب می شود، نحوه انجام پروژه ها و سایر امور در شرکت به صورت قانونی است. هیچ فوریتی توجیه نمی کند که ما کار را به صورت غیرقانونی، خلاف یا خدای ناکرده ناسالم انجام دهیم. ارزیابی این معیار به عهده واحد سلامت اداری است که خوشبختانه طبق بررسی های انجام شده از سوی بازرسی و شکایات حوزه شرکت ملی گاز ایران، در سال گذشته ما بین شرکت های گاز استانی، بیشترین امتیاز را در این زمینه کسب کردیم.
در اینجا لازم می دانم به موضوعی اشاره کنم، یعنی نیروهای ارزشمند شرکت گاز استان خراسان رضوی که در برهه ای از زمان فعالیت می کردند و بعضی از آنها به درجه رفیع شهادت نائل شده اند. راه این بلندهمتان و نحوه عملکرد آنان، اکنون الگو و باعث پیشرفت ما در کارها شده است. شهید «محجوب» از نمونه های بارز شاخصه مسؤولیت پذیری است. خاطره ای از این عزیز نقل می شود که در ذهنم جای گرفته و همیشه تمام سعی و تلاشم بر آن بوده که بتوانم رفتار و منش این عزیزان را سرلوحه امور قرار دهم.
ایشان عزم و بنای رفتن به جبهه را داشتند که رئیس واحد مربوطه، این اجازه را به ایشان نمی دهد. فصل زمستان بوده و باید کارها بدون هیچ کم وکاست و قصوری انجام می شده. این شهید از رفتن منصرف می شود و در فصل زمستان کارها را به نحو احسن پیش می برد. بعد از اتمام کارها دوباره تقاضای خود مبنی بر رفتن به جبهه را مطرح می کند و می گوید که اگر اجازه رفتن داده نشود، مرخصی بدون حقوق می گیرد. هدف من از طرح این موضوع، آن است که کم نبودند افرادی مانند این شهید بزرگوار در شرکت گاز استان خراسان رضوی و الان هم چنین انسان های والا، خدوم و مسؤولیت پذیری در سازمان مشغول به ارائه خدمت هستند که اولویت و دغدغه اصلی آنها ارائه خدمت تمام و کمال به مردم و رفع دغدغه های آنان است. ما هم همواره سعی کرده ایم وامدار و پاسدار این اعتباری باشیم که به لحاظ معنویت استان خراسان رضوی و نام و راه این شهیدان به دست آورده ایم و جان کلام آنکه، پاسخگوی مردم باشیم.
پاسخگو؟
بله. بنده معتقدم هنر در کسوت مدیریتی این نیست که بحث های فنی، قانونی و ایمنی مانعی برای پاسخگویی به ارباب رجوع باشد؛ بلکه هنر در آن است که درخواست های قانونی مردم در کوتاه ترین زمان ممکن و به بهترین نحو و منطبق بر قوانین، اجرایی شود. در نتیجه شاخصه پاسخگویی و حل مسأله در سرلوحه کار همه مسؤولان و دست درکاران شرکت گاز خراسان رضوی قرار دارد. ملاک و مبنای کار این مولفه، ارزیابی های انجام شده چه در حوزه نظرسنجی، ملاقات های عمومی و چه در حوزه بازرسی نهاد ریاست جمهوری است که خوشبختانه در این زمینه هم بر اساس مستنداتی که از این نهاد دریافت کرده ایم، در میان شرکت های گاز استانی جزو برترین ها بودیم.
در اینجا لازم می دانم به نکته حائز اهمیت دیگری اشاره کنم: پروژه های بزرگی در استان خراسان رضوی در حال اجراست و مشکلاتی، هم در زمینه تامین اعتبار و هم در اجرای پروژه ها داشتیم؛ اما سعی کردیم با هماهنگی دستگاه های نظارتی و متولیان ذیربط استان آنها را حل وفصل کنیم. به جرات می توانم بگویم که ما حتی با وجود چالش ها و مشکلات عدیده ای که داشتیم، سعی کردیم آنها را تا جای ممکن خودمان حل کنیم و به تهران ارجاع ندهیم که انصافا در این زمینه از تعامل و مشورت کردن با نهادهای بیرونی ضرر نکردیم، حتی در بعضی از مواقع، راه حل هایی به ما ارائه شد که از آنچه در ذهن داشتیم، کارها سریع تر و راحت تر به سرانجام رسید و این تجربه بسیار خوبی برایمان بود تا بتوانیم با تعامل این دوستان، بر مشکلات موجود فائق آییم.
موضوع توسعه، گریزناپذیر است و نمود عینی پیشرفت یک شرکت یا جامعه محسوب می شود. استان خراسان رضوی در سال های گذشته با توجه به مستنداتی که موجود است، از پیشرفتی برخوردار نبوده؛ اما طی یکی دو سال اخیر، در زمینه رتبه های گازرسانی، انشعابات و افزایش تعداد مشترکان پیشرفت هایی به دست آمده است. لطفا گزارشی از روند توسعه یافتگی شرکت ارائه کنید و اینکه در حال حاضر چند درصد خانوارهای شهری و روستایی استان از نعمت گاز بهره مند هستند و چه چشم اندازی برای آینده استان می توان متصور شد؟
بنده در مقطعی که عضو هیأت مدیره شرکت گاز استانی بودم ، به خاطر دارم که نمایندگان مجلس از وزیر وقت، بابت کندی کارها در استان خراسان رضوی گلایه مند بودند. با اینکه استان خراسان رضوی از استان های گازخیز کشور محسوب می شود؛ اما تعداد سرانه خانوارهای روستایی برخوردار از نعمت گاز یا حتی واحدهای تولیدی بهره مند از گاز طبیعی کم و محدود بود. ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، فرصت قانونی را فراهم کرده بود که می توانستیم به بهترین نحو ممکن از آن استفاده کنیم. به این ترتیب، برنامه سنگینی تعریف شد و هدف این بود که تعداد خانوار روستایی بیشتری را گازرسانی کنیم. مبنای عمل، تعداد روستاها نبود؛ بلکه تعداد خانوارهای روستایی مدنظر قرار گرفت و این تغییر شاخص، سبب شد در زمینه گازرسانی روستایی در استان خراسان رضوی، تعداد روستا مهم نباشد؛ بلکه با اولویت بخشی به روستاهای با جمعیت بالا به صورت اقتصادی عمل کنیم. زمانی شاید در سال های نه چندان دور، از نظر خانوارهای روستایی تحت پوشش گازرسانی حتی جزو 4 استان اول هم نبودیم؛ اما هم اکنون دستیابی به بیشترین تعداد روستای گازدار و اشتراک روستایی در استان خراسان رضوی محقق شده است.
امروزه بالغ بر 2 هزار و 500 روستای گازدار داریم که از این نظر، بیشتر روستاهای استان خراسان رضوی گازدار شده اند، ضمن اینکه با توجه به فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) طی سال های اخیر در زمینه توجه به صنعت، تولید، اشتغال و رفع موانع تولید، ما از سال گذشته عمده پروژه ها را به سمت گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی سوق داده ایم، به طوری که از ظرفیت قانونی ماده 12 قانون رفع موانع تولید استفاده کرده و بیشترین واحد تولیدی صنعتی را هم در سال گذشته گازدار کردیم. در سال جاری نیز در سطح کشور 5 هزار واحد تولیدی صنعتی در برنامه گازرسانی ملی گاز قرار دارد که از این تعداد 700 واحد را شرکت گاز استان خراسان رضوی متقبل شد. نکته جالب آنکه هم اکنون (ماه بهمن) تقریبا 610 واحد، گازدار شده که تا پایان امسال، قطعا به عدد 700 واحد که تعهد داده بودیم، دست خواهیم یافت.
البته حوزه منابع انسانی هم از قافله برترین ها عقب نمانده و اتفاقات خوب و شایسته ای هم در این بخش از کار رقم خورده است. در این زمینه توضیح بفرمایید که این میزان از رضایتمندی نیروی انسانی، ناشی از تغییر نگاه و رویکرد است یا تغییر قوانین.
همواره سعی ما بر آن بوده که در شرکت گاز خراسان رضوی، ضمن احترام به همه مدیران و تصمیم گیران، تغییر رویکردی را در حوزه منابع انسانی داشته باشیم. این تغییر رویکرد از فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و تاکید ایشان مبنی بر پرداخت حقوق قانونی و بموقع کارگران وام گرفته است. معظم له در مراسم روز کارگر دو سال قبل فرمودند که کارگران عزیز و شریف کشور، حقوق خود را باید به صورت قانونی و بموقع دریافت کنند و این جزو مطالبه قانونی شان است که ما حق را قانونی بدهیم و البته بموقع. بنابراین برنامه های گسترده ای را در این دو محور پیاده و اجرایی کردیم.
به این منظور کمیته ای با عنوان کمیته ساماندهی پیمانکاران تشکیل شد. این کمیته یک بار در ماه ضمن برگزاری نشستی با حضور مدیران و نمایندگان صنف کارگری، به مشکلات، چالش ها و دغدغه های پیمانکاران نیز رسیدگی می کرد و بنده نیز در این نشست حضور داشتم و از نزدیک شاهد رصد مطالبات این دسته از همکاران بودم. واقعیت این است که ما در این زمینه، از فرصت ها و ظرفیت های قانونی بخوبی استفاده کردیم.
وزارت نفت در شرف اجرای این طرح بود که شرکت گاز استان خراسان رضوی با مشورت و همراهی مشاور وزیر نفت طرح طبقه بندی مشاغل را اجرایی کرد. به محض اینکه طرح به صورت قانونی ابلاغ شد، ما نخستین شرکتی بودیم که آن را اجرایی کردیم؛ البته ناگفته نماند که برای اجرای این طرح باید بودجه های جاری را هم به نوعی اصلاح می کردیم. یعنی بالغ بر 10 میلیارد تومان باید اصلاحیه بودجه می زدیم که با حمایت مجمع، مدیرعامل شرکت ملی گاز و همراهی دیگر نهادها این اتفاق افتاد. همه سعی مان بر این بود تا حقوق قانونی همکاران در بخش پیمانکاری با حداکثر ظرفیت قانونی احصا شود. این موضوع را در تمام پیمان ها گنجاندیم؛ البته انتظارها هم این است که ادامه پیدا کند و وظیفه من هم تداوم روند موجود است. نکته مهم دیگر آنکه بموقع پرداخت شود. پرداخت حقوق تمام بخش ها در یک زمان مشخص، هدف اصلی ماست. واقعا فرقی بین نیروهای پیمانکاری و رسمی نیست، بنابراین سعی کردیم هم حقوق را به صورت قانونی پرداخت کنیم و هم این کار را در حداقل زمان ممکن انجام دهیم. همچنین به صورت لحظه ای در حال رصد و پایش مطالبات کارکنان هستیم. شماره ای اعلام شده و مطالبات و درخواست ها از طریق رئیس حراست پیگیری می شود؛ البته حوزه پیمانکاری هنوز جای کار زیادی دارد و خوشحالم از اینکه اقدامات انجام شده مورد رضایت نیروهای پیمانکاری بوده و مصمم هستیم که سایر برنامه های ابلاغی وزارت نفت و شرکت ملی گاز را در بخش پیمانکاری به نحو احسن اجرایی کنیم.
در حوزه نیروهای رسمی و قراردادی هم با توجه به نگاه بسیار مثبت و متعالی وزیر نفت و معاون توسعه منابع انسانی وزارت نفت که ماه گذشته در مشهد مقدس، میزبان آنها و مدیران کل حوزه ستادی معاونت توسعه منابع انسانی وزارت نفت بودیم و نیز حمایت های مدیرعامل شرکت ملی گاز و مدیران منابع انسانی و مهندسی ساختار شرکت ملی گاز، برنامه ها و اقدامات ارزشمندی در شرف انجام است که ان شاءالله پس از تحقق در سال آینده اطلاع رسانی خواهد شد.
موضوع شیوع جهانی ویروس کرونا که دامنگیر تعداد بی شماری از شهرها و استان های کشور ما هم بود، بویژه آنکه شهر مشهد هم به عنوان یک شهر زیارتی و سیاحتی در تیررس این ویروس قرار داشت، در سطح شرکت گاز استان چگونه مدیریت شد؟
در ابتدای امر 4 پروتکل یا دستورعمل بهداشتی در 4 حوزه شرکت گاز استانی تدوین شد و این پروتکل ها در اختیار مدیریت اچ اس ای شرکت و مدیریت گازرسانی قرار گرفت و برای شرکت های گاز استانی نیز ارسال شد. اولویت اصلی پیشگیری بود. زمانی که بحث واکسیناسیون مطرح شد، روند واکسیناسیون همکاران را از دو مسیر وزارت نفت و دانشگاه علوم پزشکی استان پیگیری کردیم. با توجه به تعاملاتی که با دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشتیم، رایزنی های گسترده ای صورت گرفت. گازرسانی مراکز درمانی، همیشه در اولویت و راس برنامه های شرکت گاز استان بود، به نحوی که همه خدمات مورد نیاز مراکز درمانی خارج از نوبت پیگیری می شد. به عنوان نمونه قرار بود دو مورد از بیمارستان های سطح شهر برای بیماران کرونایی راه اندازی شود که ما برای گازرسانی به آنها از روز اول فروردین ماه کار را شروع کردیم و حتی روز 13 فروردین هم مشغول به کار بودیم، بنابراین انتظار ما از دوستان حوزه بهداشت و درمان این بود که در شرایط حاد کرونایی هم این مراکز درمانی، کارکنان ما را حمایت کنند؛ البته نه برای خودم و همکاران رسمی؛ بلکه برای قطع زنجیره انتقال کرونا و حفظ سلامت همکاران پیمانکاری بخش هایی که کار آنها مراجعه به درِ منازل بود تا در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند، از این رو در پاسخ به زحمات همکاران در بخش گازرسانی، نخستین شرکت گازی بودیم که نیروهای امدادگر را واکسینه کردیم.
البته با تمام این تدابیر و پیشگیری ها، تعدادی از همکارانمان مبتلا شدند. بر این اساس، طی فراخوانی از کارکنانی که تمایل به همکاری داوطلبانه در این زمینه داشتند، خواستیم تا اعلام آمادگی کنند. تیم سه نفره ای از همکاران اچ اس ای، آموزش و مددکاری تشکیل شد. آقای عزتی از همکاران اچ اس ای، آقای نجفی از حوزه مددکاری و آقای فریدونی که در گذشته مددکار نمونه شرکت گاز هم بود، از واحد آموزش اعلام آمادگی کردند.
این تیم سه نفره از لحظه ای که تست کرونای همکاران مثبت می شد و فرقی هم نمی کرد که قراردادی، رسمی و یا پیمانکاری باشند، به صورت لحظه ای درمان آنها را رصد می کردند. امکانات لازم هم در اختیارشان بود و حتی در مواردی این دوستان برای تهیه دارو و درمان همکاران از جیب خود هزینه می کردند و خوشبختانه برای هیچ کدام از همکاران ما مشکل حادی پیش نیامد.
نکته آخر اینکه ارتباط و تعامل تنگاتنگ با بهداری و بهداشت صنعت نفت، تهیه تجهیزات مورد نیاز از قبیل الکل، ماسک و سایر اقدامات نیز مطابق دستورعمل های واصله و مشابه دیگر شرکت های استانی در شرکت گاز استان خراسان رضوی نیز اجرایی شد.