سیاستهای کلان اقتصادی مقاومتی از سالها پیش در ادبیات کشور نهادینه شده و شرکت ملی گاز ایران نیز به تبع جایگاه قابل توجهی که در فرآیند و زنجیره اقتصاد کشور دارد همواره تلاش کرده در مسیر تحقق این سیاستها گام بردارد.
پيشتازي اقتصاد دانش بنيان، پياده سازي و اجراي نقشه جامع علمي کشور و ساماندهي نظام ملي نوآوري به منظور ارتقاي جايگاه جهاني کشور، افزايش سهم توليد و صادرات محصولات، خدمات دانش بنيان و دستيابي به رتبه نخست اقتصاد دانش بنيان در منطقه، افزايش توليد داخلي نهادهها و کالاهاي اساسي (به ويژه در اقلام وارداتي) و اولويت دادن به توليد محصولات و خدمات راهبردي و ايجاد تنوع در مبادي تامين کالاهاي وارداتي با هدف کاهش وابستگي به کشورهاي محدود و خاص، دو بند از سياستهاي ابلاغي مقام معظم رهبري در بخش اقتصاد مقاومتي است.
خودکفایی، گامی است که در سالهای گذشته از سوی شرکت ملی گاز ایران برداشته شده است تا به خوداتکایی منجر و زمینه ساز بی نیازی کشور از تولیدات پرمصرف خارجی شود.
در این میان، فارغ از صرفهجوییهای چند میلیارد دلاری و کاهش زمان تحویل تجهیزات و در ادامه کاهش زمان اجرای پروژهها که آیتمی بسیار مهم در فرآیند گازرسانی پایدار و مطمئن به شمار میآید، بی نیازی از دیگر کشورها نیز برگ برندهای است که با خودکفایی در تامین اقلام پرمصرف به دست میآید.
این زنجیره با نگاه آیندهنگرانه به نیازهای صنعت گاز شکل گرفت و با گذر زمان اهمیت آن ملموستر شد. حمایت از شرکتهای داخلی توانمند، استارتآپها و شرکتهای دانش بنیان زمینهای فراهم کرد که شرکتهای بزرگ سازنده در کشور شکل بگیرند و بتوانند با نمونههای خارجی رقابت کنند.
تامین، تولید و ساخت توربوکمپرسورها، ماده بودار کننده گاز، لولههای خطوط انتقال گاز، مواد شیمیایی و کاتالیستها و… تنها نمونهای از مسیری است که توانسته در سالهای گذشته با اعتماد شرکت ملی گاز ایران به شرکتهای داخلی شکل بگیرد و مجموعه این اتفاقات مبارک، آغازی است برای پایان انحصار و وابستگی.
محمد عسگری، رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران|